FN-certifierad skola!

Det finns cirka 40 FN-skolor runt om i Sverige och Bergska gymnasiet är numera en av dom! Detta är vi mycket stolta över och vill berätta mer om.

Med stöd från FN-förbundet engagerar FN-skolorna lärare och elever för en bättre värld. Många av skolorna arrangerar egna FN-rollspel med teman som aktuella konflikter, mänskliga rättigheter, klimat och Agenda 2030. På de flesta FN-skolorna finns FN-elevföreningar där ett par hundra aktiva medlemmar tillsammans når ut till tusentals andra elever genom till exempel aktiviteter om flickors rättigheter och arbete mot rasism och diskriminering.

Internationella perspektivet i fokus

Att bli en FN- certifierad skola är en del viktig del i skolans internationaliseringssatsning som är en flerstegsraket med bland annat en global profil som kan väljas på skolans högskoleförberedande program. Som elev på Bergska gymnasiet får du möta globala frågor i såväl klassrummet som på plats i verkligheten - vilket program du än går!

Vi samarbetar med Finspångs kommun i olika projekt kring Agenda 2030, i synnerhet kring gymnasiearbetet där eleverna får möjlighet att skriva sina arbeten med stöd av tjänstemän med gedigen kunskap om hållbarhetsfrågor. Vi åker också på studieresor i Sverige och utlandsresor då vi anser att resor berikar samt bidrar till erfarenheter och insikter om världen som man sedan bär med sig resten av livet. Vi vill inte bli hemmablinda utan fortsätta utvecklas.

Målet med denna internationaliseringssatsning är att ge elever verktyg och förståelse för att påverka sin egen och andras gemensamma framtid.

Globala frågor är vår tids viktigaste frågor!

Kompletterande information