Daglig verksamhet öppnar på Västra Basvägen

Till hösten flyttar daglig verksamhet in på Västra Basvägen 7 med verksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

På bilden syns en person inom daglig verksamhet som sitter vid ett bord och arbetar.

I höst kommer det åter bli kommunal verksamhet i lokalerna på Västra Basvägen 7, där det tidigare låg en förskola. Det är de dagliga verksamheterna som just nu finns i centrum, på De Beschevägen och Vallonvägen, som kommer att flytta in i där.

- Några av våra verksamheter i centrum har vuxit ur sina lokaler och behöver få en bättre plats att vistas på, för att vi ska kunna ge våra deltagare den meningsfulla vardag de har rätt till. Att vi nu även kan slå samman våra verksamheter i en och samma lokal underlättar för både oss och våra deltagare och det känns bra, säger Sara Andersson som är verksamhetschef i Finspångs kommun.

Viktig verksamhet för en menings­full vardag

Daglig verksamhet är en insats enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Den största målgruppen för verksamheten är personer med intellektuell funktionsnedsättning.

I verksamheten arbetar handledare och deltagare tillsammans för att deltagarna dels ska ha en meningsfull sysselsättning på dagen och för att närma sig arbete på den vanliga arbetsmarknaden.

- Inom daglig verksamhet arbetar vi med humor och glädje, vilket kan ge uttryck i bus, musik och annan sinnesstimulering. Man arbetar också med praktiska arbetsuppgifter som monteringsuppdrag och återvinning av värmeljusbehållare, förklarar Sara.

Vad innebär det att ha en intellektuell funktions­ned­sättning?

- En person med intellektuell funktions­­nedsättning har svårare att förstå och behöver mer tid för att lära sig och för att minnas. En del saker lär man sig aldrig. På andra sätt är man som alla andra, barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning gläds, gråter, älskar och blir arga, precis som alla andra, berättar Sara.

Verksamheten påverkar inte boenden i området

Att daglig verksamhet flyttar in i lokalerna på Västra Basvägen kommer inte att påverka de som bor i området.

- Verksamheten kommer att vara i gång på vardagar under dagtid och deltagare kommer ta sig till verksamheten genom att gå, cykla eller åka buss. Det finns deltagare som har rörelsehinder och kommer att åka med färdtjänst till verksamheten. I övrigt kommer vår verksamhet inte påverka de som bor i området. Vi planerar att ha en informationsträff för de som bor i området. Exakt när den blir återkommer vi med, avslutar Sara.

Sara Andersson
Verksamhetschef