Finspångs kommun

Språk/Language

Festlig invigning av Finspångs nya centrum

Fredag 8 december invigdes Finspångs nya centrum på Bergslagstorget. Här kommer ett svep från invigningen, som bjöd på en hel del höjdpunkter.

En dag fylld med aktiviteter

Invigningsdagen bjöd på flera aktiviteter. På biblioteket fick besökarna möjlighet att skapa konst av äldre böcker, medan de yngre kunde få fantasifulla ansiktsmålningar med hjälp av eleverna från barn- och fritidsprogrammet på Bergska gymnasiet.

Bokkonst på biblioteket under invigningen av Finspångs nya centrum, 2023.

Bokkonst på biblioteket under invigningen 8 december.

På Bergslagstorget kunde förbipasserande besöka olika knallar och stånd. Ett glädjande inslag under dagen för de yngre besökarna var när räddningstjänstens brandbil rullade in på torget.

Räddningstjänstens brandbil på besök under invigningen 8 december.

Nyfikna barn fick besöka räddningstjänstens brandbil.

Under eftermiddagen hade besökare möjlighet att ta del av ponnyridning, lyssna till Svenska kyrkans julspel och Stal-körens sång. Dagen avslutades med en spännande eldshow som satte punkt för en minnesvärd och händelserik dag.

Tal vid Bergslagstorget

Hugo Andersson (C) och Karolina Bransell, Kultursamordnare på Kulturhuset, höll tal vid invigningen.

Bandklippning och invigning

Klockan 15 på fredagen invigdes Bergslagstorget, och även det nya offentliga konstverket som nu pryder torgets fontän. Samhällsbyggnadsrådet, Hugo Andersson (C), och Karolina Bransell, Kultursamordnare på Kulturhuset, höll tal.

-Äntligen är det klart! Det har varit efterlängtat och en lång process men nu är vi framme och ska inviga det nya Bergslagstorget, sa Hugo Andersson och förklarade Bergslagstorget invigt.

Karolina Bransell berättade om det offentliga konstverket på Bergslagstorget och förklarade även det invigt:

-Konstverket är skapat av konstnären Eva Fornåå, från Motala. Det är väldigt roligt att kunna använda en konstnär från länet. Eva valde just bävrar som gestaltning för att de bor vid vatten och att det blir en naturlig koppling till fontänen. Bävrarnas vilja att samarbeta kännetecknar även den starka industrin i kommunen, där arbetarna måste samarbeta för att få det att fungera

Fakta om ombyggnationen av Bergslagsvägen och Bergslagstorget

• Finspångs centrum har byggts om för att skapa en plats där människor, liv och aktivitet uppmuntras och får ta plats.
  • Under hösten 2020 påbörjades arbetet med projektets första del, att bygga om Bergslagsvägen mellan vallonplatsen och Hyttvägen.
  • Under våren 2022 påbörjades arbetet med projektets andra del, att bygga om Bergslagstorget, ytan utanför Joans och Kristallen, samt vägsträckan mellan Vallonplatsen och Finsterwaldevägen.

Läs mer om ombyggnationen av Bergslagsvägen och Bergslagstorget via länken nedan:

Mats Annerfeldt (S)
Kommunalråd/ordförande
Kommunstyrelsen

mats.annerfeldt@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång

Hugo Andersson (C)
Miljö- och samhällsbyggnadsråd och förste vice ordförande
Kommunstyrelsen

hugo.andersson@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång

Andreas Ramlöv
Verksamhetsledare
Tillväxt Finspång

andreas@tillvaxtfinspang.se

Tillväxt Finspång är en ekonomisk förening där Finspångs kommun är medlem.